Ansvarlig Indretning
PIONERPROJEKT

Ansvarlig indretning

Kontorlejemål skifter ofte hænder, og i den forbindelse skiftes alt inventar typisk ud – længe for det er udtjent. Det har en konsekvens for klimaaftrykket. Så hvordan kan man som ejendomsudvikler og udlejer give lejere mulighed for at sammenligne løsninger og indrette kontorer på et oplyst, databaseret grundlag? 

I dette pionerprojekt har vi undersøgt, hvordan vi skaffer valide klimadata for løst og fast inventar, hvilke udfordringer der er ift. metoder og beregningsmodeller for klimaaftryk, og hvordan kan man kan digitalisere processen med at visualisere og sammenligne klimaaftryk for forskellige indretningsløsninger.

Projektperiode: marts 2024 - december 2024

Baggrund 

Flere og flere virksomheder i byggesektoren har konkrete strategier for grøn omstilling og mål for, hvordan deres virksomhed skal blive mindre klimabelastende.  

For ejendomsudviklere er et middel til at nå klimamål, at de kan hjælpe lejere med at vælge de løsninger ifm. renovering, indretning og bygningsdrift, der sætter mindst muligt klimaaftryk.  

For at kunne træffe klimabevidste valg, har man som virksomhed brug for let adgang til valide CO2-data at navigere efter – og ikke mindst let adgang til at sammenligne klimaaftrykket af de løsninger, man skal vælge imellem. 

De stigende krav til ESG-rapportering, hvor det bliver nødvendigt for virksomheder at kunne tracke performance ift. klimaaftryk, cirkulær økonomi samt reduktion af ressourceforbrug understreger ligeledes et behov for valide, sammenlignelige CO2-data.

Udfordring

Der findes i dag allerede klimadata på fast inventar. Her er udfordringen alene at få disse klimadata indsamlet og præsenteret på en måde, så det er let for lejere at se, hvilke indretningsløsninger de skal vælge, for at belaste klimaer mindst muligt.  

For løst inventar er det en anden sag – her er der mangel på klimadata. 

Både for løst og fast inventar er der behov for løsninger til dels at synliggøre betydningen af ens materiale- og indretningsvalg på bygningens samlede CO2-aftryk, og dels sikre at man kan sidestille data og sammenligne løsninger direkte.  

For at få succes med dét, er der behov for digital dataindsamling, der kan overflødiggøre manuelle processer og lange arbejdsgange.

Output

Projektets formål har været at undersøge, hvordan vi kan give lejere og udlejere af kontorlejemål et bedre og databaseret grundlag for at træffe mere klimaansvarlige beslutninger om indretning af kontorlokaler. 

Projektgruppen har bl.a.:

  • Opstillet parametre for, hvordan man sammenligner forskellige indretningsløsningers klimapåvirkning
  • Undersøgt, hvordan man kan tage højde for, at lejeperioderne og dermed inventarets reelle levetid ikke nødvendigvis stemmer overens med levetiderne i beregningsmodellerne
  • Undersøgt, hvilke klimadata der skal bruges for fast, men især løst inventar, og hvorvidt disse data overhovedet findes
  • Udviklet et værktøj, SpeckleLCA, hvor man kan trække klimadata ud til brug for rapportering og til at danne grundlag for udlejeres indretningsbeslutninger 
Download slideshow fra afsluttende event

Spørgsmål?

Har du spørgsmål eller input til projektet, er du velkommen til at kontakte Innovationskonsulent i ConTech Lab, Dan Skovgaard Jensen.  

Du kan desuden holde øje med kommende arrangementer på siden her eller ved at skrive dig op til vores nyhedsbrev

Kontakt ConTech Lab