Aftale og kommunikation
Aftale og Kommunikation styrker IKT samarbejdet i hele byggeriets værdikæde. Du skal have et abonnement, hvis du vil benytte alle de centrale IKT-publikationer vedrørende det digitale samarbejde. Du finder også branchens standarder for IKT-kravstillelse og IKT-specifikationer samt hvordan man fordeler og udfører opgaverne.
Download produktbladet for Aftale og kommunikation.
Eksisterende kunde? Log ind her
Aftale og kommunikation styrker dit samarbejde og konkurrenceevnen
Et stærkt digitalt samarbejde gør din virksomhed mere effektiv og konkurrencedygtig. Med et abonnement på Aftale og Kommunikation får du adgang til branchens de facto standard til at håndtere IKT-krav og sikre klar kommunikation i byggesagen.
Du og dine samarbejdspartnere får de rette værktøjer til at opstille, forstå og opfylde IKT-krav – uanset jeres rolle i projektet. Det betyder færre misforståelser, bedre koordinering og en mere strømlinet byggeproces.

Med et abonnement får du adgang til følgende:



Køb Aftale og kommunikation og få adgang til IKT-masterclasses
Når du abonnerer på Aftale og Kommunikation, får du ikke bare et stærkt IKT-værktøj – du får også adgang til eksklusive IKT-masterclasses, der lærer dig at bruge værktøjet optimalt. Masterclass-webinarerne dykker ned i de vigtigste funktioner og bedste praksisser, så du sparer tid og arbejder mere effektivt.
Webinarerne optages, så du som abonnent kan se dem, når det passer dig, på www.ikt.molio.dk.
Kerneelementer i Aftale og kommunikation
Forstå de krav, der skal stilles
Værktøjet indeholder standarder og vejledninger, der hjælper bygherrer og rådgivere med at definere klare og præcise IKT-krav, hvilket sikrer en fælles forståelse og bedre kommunikation mellem alle parter.
Tilpas krav til dit konkrete projekt
Med adgang til de forskellige IKT-specifikationer og anvisninger kan virksomheder skræddersy deres digitale samarbejde og kommunikation efter projektets unikke behov, hvilket øger effektiviteten og reducerer risikoen for misforståelser.
Leverancer der opfylder kravene
Aftale og kommunikation indeholder metoder til dokumenthåndtering og procesmanualer, der gør det muligt for bygherrer at verificere, at de modtager de aftalte digitale leverancer, og at eventuelle fejl identificeres og rettes tidligt i processen.
Ofte stillede spørgsmål
Informations- og kommunikationsteknologi (herefter IKT) omhandler teknologier, der giver adgang til information gennem datakommunikation. IKT kan associeres med informationsteknologi (IT), men berører grundlæggende kommunikationsteknologier. IKT omhandler med andre ord teknologier der gør det muligt for aktører at få adgang til, redigere, overføre og gemme information.
Det er nok de færreste i byggebranchen, der ikke har fået færten af IKT. I hvert fald er IKT-begreberne mange: IKT-krav, IKT-aftaler, IKT-ydelser, IKT-specifikationer, IKT-bekendtgørelse m.m.
Molios IKT-specifikationer (også kendt som en IKT-aftale) gør det enkelt at definere omfanget af IKT-ydelserne, der indgår som en del af aftalegrundlaget for byggeriets parter i et projekt.
Med andre ord er det bygherres kravstillelse for IKT-området til byggesagen.
Ved at sikre enighed om IKT-ydelsernes omfang og leverancer, skabes det optimale grundlag for det digitale samarbejde på projektet til gevinst for alle parter.
Formålet med Molio IKT-specifikationsværktøj er:
- at understøtte udarbejdelsen af IKT-specifikationer som aftalegrundlag mellem byggeriets parter.
- at sikre at udarbejdelsen af IKT-specifikationer kan foregå uanset størrelse af byggesag og udbudsform samt det IKT-tekniske niveau hos bygherren.
- at sikre at alle tilvalgte IKT-ydelser og tilhørende leverancer er specificeret ved aftaleindgåelse.
Molios IKT-specifikationer tager udgangspunkt i strukturen i FRI og DANSKE ARKs Ydelsesbeskrivelse for Byggeri og Landskab 2018, men kan anvendes i alle aftaler uanset metode eller aftaleforhold, og uanset rådgivnings- og entrepriseform.
IKT-specifikationer anvendes enten som bilag til rådgiveraftale efter ABR 18 ved indgåelse af aftale mellem bygherre og rådgiver, eller der kan henvises til de tilvalgte specifikationer i rådgiveraftalen.
IKT-specifikationer understøtter, at offentlige og almene bygherrer overholder de to IKT-bekendtgørelser, gældende for henholdsvis offentligt byggeri, BEK nr. 118 af 06/02/2013 og alment byggeri, BEK nr. 119 af 07/02/2013.
Helt centralt er det at IKT-specifikationer, er et samlet dokument over byggesagens IKT-ydelser – altså en specifikation af de IKT-krav, der stilles.
Molio har udviklet værktøjet IKT-specifikationerne (A102), som hjælper med at gøre det enkelt at definere omfanget de digitale ydelser som er en del af et aftalegrundlag, og som skaber et optimalt grundlag for det digitale samarbejde på projektet.
IKT-specifikationerne er koordineret med rådgivernes ydelsesbeskrivelser, så struktur og begreber hænger sammen på tværs og gør dermed sammenhængen mellem rådgiverleverancer og de digitale leverancer tydelig.
IKT-procesmanualen er et projektspecifikt samarbejdsværktøj, som anvendes til at afstemme, hvordan man i fællesskab, og på mest effektive måde, når frem til de aftalte digitale leverancer.
Med andre ord, er dette rådgivers værktøj til at aftale hvordan man opfylder bygherres krav der er stillet i IKT-Specifikationerne.
Parterne omkring procesmanualen er typisk de projekterende og udførende parter på projektet, dvs. rådgivere samt entreprenører. Bygherren er som udgangspunkt ikke omfattet af procesmanualen, men det anses dog for god skik at give bygherren fuldt indblik i procesmanualen, såfremt denne måtte have ønske om det.
Procesmanualen er ikke en del af den kontraktmæssige aftale på projektet mellem klient og rådgiver/udførende, men et dynamisk dokument som parterne løbende kan opdatere, raffinere, præcisere og tilføje afsnit og tekst til, efterhånden som projektet skrider frem, og nye parter indgår i samarbejdet.
Procesmanualen er det dokument, som binder de enkelte virksomheders arbejdsmetoder sammen, ift. hvordan virksomhederne på bedste måde kommer frem til de aftalte leverancer, som fremgår af de udfyldte IKT-specifikationer (A102).
Paradigmet for procesmanualen er struktureret i overordnede kapitler, som indeholder en række afsnit. Strukturen er tilpasset strukturen for IKT-ydelser i FRI og DANSKE ARKs Ydelsesbeskrivelse for Byggeri og Landskab 2018, samt fra Molios IKT-specifikationer (A102).
Den overordnede struktur i paradigmet anbefales fastholdt. Der er mulighed for at tilføje ekstra afsnit efter de eksisterende afsnit – men dette er ikke et krav.
Der er to IKT-bekendtgørelser i Danmark:
a) Bekendtgørelse om anvendelse af informations- og kommunikationsteknologi (IKT) i alment byggeri og b) Bekendtgørelse om anvendelse af informations- og kommunikationsteknologi (IKT) i offentligt byggeri.
De krav, der udgør hovedelementet i Det Digitale Byggeri, defineres og reguleres gennem Bekendtgørelse om krav til anvendelse af Informations- og Kommunikationsteknologi i offentligt (nr. 118) og alment (nr. 119) byggeri og deres tilhørende vejledninger. Bekendtgørelserne er også kendt under synonymet ”IKT-bekendtgørelserne”. Det fremgår af bekendtgørelserne og de tilhørende vejledninger, hvem der er omfattet af kravene.
Helt praktisk er IKT-bekendtgørelserne udformet som en række krav, som bygherren i det konkrete IKT-byggeprojekt skal stille til byggesagens parter:
- IKT-koordinering
- Håndtering af digitale byggeobjekter
- Digital kommunikation og projektweb
- Anvendelse af digitale, objektbaserede bygningsmodeller i forbindelse med projektkonkurrencer, projektering og udførelse
- Digitalt udbud og tilbud, herunder udbud med mængder
- Digital leverance ved byggeriets aflevering
- Digital mangelinformation.
Virksomheder, som ønsker at byde på statslige, kommunale, regionale eller almene byggeopgaver over visse beløbsgrænser, skal leve op til disse krav (disse beløbsgrænser er defineret i bekendtgørelserne).
I bekendtgørelserne og de tilhørende vejledninger fremgår de lovpligtige IKT-krav, som offentlige og almene bygherrer skal stille i forbindelse med bygge- og renoveringsprojekter over en vis entreprisesum.
Formålet med IKT-bekendtgørelserne er at sikre en harmoniseret og værdiskabende anvendelse af IKT i bygge-, renoverings-, drifts- og vedligeholdelsesopgaver i den offentlige sektor.
Produktiviteten inden for disse opgaver kan nemlig forøges væsentligt ved udvidet brug af IKT.
Se også ovenstående afsnit.
- KT-specifikationer (A102)
- IKT-procesmanual (A402)
- IKT-projektroller (A305)
- IKT-kravstillelse (A303)
- Dokumenthåndtering (A104)
Vil du høre mere om Aftale og kommunikation?

Lad Molio skræddersy en løsning efter dine behov